Monday 18 October 2010

♥ Bedal ♥

Terkedu semalam aku tengok sebuah aksi di antara mak dan nenek
psss ini bukannya dalam family tapi ia melibatkan orang luar a.k.a.
orang yang tidak pernah aku kenali tapi aku just buat kesimpulan
bahawasanya kahwin muda dan ada 2 anak kecil memang akan
menjadi baran dan memukul sewenang-wenangnya
cerita nya bermula sebegini aku, sis, babam and biga pergi beli
air pak tam kat kedai cheers lagi pon babam nak beli coklat
huhuhuhu then budak lelaki dalam lingkungan umo 3 or 4 tahun gitu lar
bese lar bebudak baru nak naik kalau tengok sweet macam apa suka
tapi ntah macam mana silap box straw jatuh makin mengamuk
ler mak budak kecik tu memang lar wajar pukul supaya jadi peringatan
memang kena pukul kena jentik kena tampor errkkk kalau itu masuk
kategori wajar ke eh....?????
then budak tu mengamuk lagik nakkan sweet tu jugak sedangkan
nenek beliau tengah nak bayar sekali budak tu mengamuk-ngamuk aje
disebabkan nenek pon dah tak tahan nenek pon berkata begini

" Minah ( bukan nama sebenar ) amek anak ko bedal anak ko nie hah "

ok disini ingin beritahu bahawasanya perkataan bedal tu merujuk kepada
bantai atau pon pukul actually 2 version pon boleh bedal a.k.a. pukul
dan bedal a.k.a. makan
tapi memang ciann lar budak kecik tu kena pukul macam gitu sekali
mak budak tu datang amek dukung perghhhhh dasat kena pelempang
bahasa memang bertukar kau aku euwwww so teruk lar disebabkan
sakit kena pukul menjerit-jerit budak kecik tu memanggil ayah ayah
maybe ayah kepada budak tu sangat lembut * bukan lembut macam nyah tapi
lembut means memujuk anak dia dan maybe protect anak dia dari terus
kena marah dan kena pukul lagik *
tapi aku sendiri pon tak percaya seyyyyy sanggup mak sendiri memukul
seperti itu kalau nak pukul boleh jentik jentik tak pon pukul tangan
then cakap ler bebaik mana boleh buat macam gitu jika cakap slow-slow
mesti akan dengar apa dan nenek nya pon entah lar ek no komen
tapi aku try bandingkan nenek dia dengan mum yang sudah bergelar nenek
tak pernah sekali pon mum panggil menantu-menantu untuk bedal cucu
paling tidak pon mum akan cakap baik-baik dengan cucu urmmmm lain
orang lain caranya tapi bila aku dah tengok bapak budak tu dalam otak berkata
ini mesti kahwin muda ciannya kesudahannya si kakak yang memujuk adik
supaya jangan menangis lagi siap pimpian tangan si adik mak budak tu
langsung tak kesah jalan di hadapan yang anak-anak jalan belakang
ehhh bahaya taw buat seperti itu buatnya orang jahat datang culik
tak ke bahaya sebab anak di belakang mak di hadapan
macam mana time tu nak save anak....????? hah fikir lah

No comments:

Post a Comment