Thursday 16 September 2010

♥ Bahana memakai contact lens MURAH ♥




















SHAH ALAM - Taip sahaja perkataan 'kanta lekap murah' di ruangancarian di Internet, anda akan menemui puluhan blog menawarkan produktersebut dengan pakej harga yang murah.
Namun, ramai pengguna tidak mengetahui bahawa mereka terdedah kepadarisiko buta apabila menggunakan kanta lekap tersebut yangkebanyakannnya buatan Korea tanpa mendapat preskripsi daripada pegawaioptometri terlebih dahulu.
Perunding Optometri Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu UniversitiKebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Bariah Mohd. Ali berkata,lambakan produk itu yang dijual secara dalam talian bakal mengundangmasalah kerana boleh menyebabkan masyarakat menghidap penyakit mata.
"Ramai remaja suka memakai kanta lekap yang bukan sahaja berfungsisebagai alat bantuan penglihatan tetapi juga aksesori kecantikan keranaia didatangkan dengan warna seperti hazel, violet, biru, hijau dankelabu.
"Tetapi mereka perlu ingat bahawa pemakaian kanta lekap perludiperiksa oleh pegawai optometri bagi mengelak sebarang jangkitan,alahan atau lebih kronik mengakibatkan buta," katanya ketika dihubungidi sini baru-baru ini.


made in korea???


Comment dari Doc
cheap contact lense ni memang dah agak lama masuk pasaran.

paling meriah penjualannya masa dekat2 raya, sebab masing2 yg tak rabun pun nak berbiji mata biru, coklat, hijau..

the cheapest disposable lense yg aku jumpa so far cost me RM50 utk sekotak..B&L soft lense.

pakai contact lense ni, paling max pun kalau boleh 8 jam aja..sebab bijik mata tu nak fresh oxygen..walaupun manufacturer claim bahawa lense mereka ultra soft lense lah..breathable lense lah, as a general rules nak elakkan risiko infection, jgn pakai >8 hour.

semua pengguna contact lense harus sedar antara komplikasi yg serious berkaitan infection ialah terjadinya Corneal Ulcers.


Nie lagi lar dasat
aku rabun terpaksa pakai contact lense ni...tp aku pakai acuvue yg xde kaler tu lah
normal hours aku pakai from 7pg to 10mlm...bahaya kan

mata aku pernah bernanah and xleh pakai lense for months sbb tabiat aku yg suka pakai lense tak bukak sampai berminggu2, kdg2 smpai sebulan
time tu time study, mmg malas nk bukak
skrg dh insaf...tp tetap pakai 15jam sehari jugak....so far ok lg

kwn2 aku byk pakai yg buatan korea ni
nk bg nmpk mcm barbie doll katanya

1
Toksah la jadik kedekut utk kesihatan mata.

Hargailah anugerah Allah tu...

Nak murah sangat, buat apa...benda ni masuk dlm mata. Sekali buta, menyesal seumur hidup.

2
Corneal ulcers, paling biasa terjadi among contact lense user.
So, hati hati...








Komplikasi paling serious, buta pun boleh....so..hati hati..

3
aku pakai gak geo lens ni..
mule2 ok je, rase pun lembut je lens die.. diorg ckp lense ni lasting sampai 1year tp aku pakai utk 3bln je lepas tu mesti tukar yg baru.. tp lately ni aku pakai lens pun ase mcm mate kurang jelas + slalu kering.. xtau la power dah tambah lg ke.. aku check xde perubahan kowt.. yg ni la last aku pakai geo sbbnye supplier aku pun dah bungkus..

4
macam haku laa...asyik2 tertidur dengan contact lens then bila pakai more than 10hours a day...mula2 takde apa2 jadi so perasan invincible la.nothing could happen!! sekali infection, mata tak berenti2 keluar taik for 2 days!!! jumpa doctor kena marah lagi sebab acuh tak acuh jaga mata..kalau buta how???! so now, tetap pakai contacts cuma tak lebih dari 8hours..after that by hook or by crook mesti buka and ganti dengan spek.

5
Pernah sekali masa buat placement, I wore two days in the row, nasib baik mata tak bernanah, taruk eye drop and refrain from wearing the lens the whole day. Late 2009 decided to check what the fuss with laser, plus time tu dah kerja. Masa nak buat check up for lasik, the optican tanya ada bawa cermin mata ke tak?. Terkejut diorang bila kata takde dan dah bereapa tahun takde spare specs. Dia kata tak elok pakai lama2.. Max 6 jam dan should keep glasses as a spare. Bila balik malaysia baru2 nie, terus buat new glasses. Now pakai kadang2 kat office bila dah malas atau nak cepat to work atau bila tertido dgn contacts the night before. Nampak mcm professor, ala2 intellectual.. hahahha.. Baru2 nie ada company cermin mata kat internet kasi free glasses.. so apply dan dapatlah 1 lagi spare glasses. So takdelah risau sgt cermin mata rosak atau tottally rely on contact lens semata2. Contact lens skg pun beli daily disposable, daily moist lens from acuvue.

6
aku selalu gak pki lens lebih 8 jam..
tpx de lah smpai 3bulan..
paling lama 3 hari sbb time tuh tgh camping..itu pon sekali je
byk gak membe2 aku jenis sampai 3 ,4 bulan x buka lens..seriauu aku tgk

tp, langit x selalu cerah,
nk dijadikan cerita,
awl taun ritu aku mcm bz lah dgn final projek..
bukan sampai x buka lens, tp mcm x hygine sgt.. x basuh tgn lah.
pki lens x tukar lebih 6 bulan.. time ni aku pki geo lens tuh..
tp bukan yg color2.. aku suke kaler itam dgn choc gelap dia.. sbb nampak neutral..

mata aku mcm de prob, pki lens baru pon mcm pedih2.. aku tgk mcm x de pape..
so, aku gi suluh mata aku dgn torch light,
aku nmpak mcm biji kecil.. mmg kecil gile.. size dia mcm plastik yg kena cucuk dgn jarom kot..
aku dh cuak, mlm tuh juga aku gi hospital putrajaya..
doctor kt spital tu mmg bagus..
sampai col doc tor pkr mata nk tanya psl mata aku..
sbb mlm2 kol 2 pg doctor pkr dh tido kot..
esoknya sabtu dia buat special appointment utk aku..
doc tu check, dia kata aku kena ulcer...
tp sikit je, x serious sgt..
dia bg aku ubat titis mati kuman/ulcer yg paling hebat kot..
dia kata dlm 6 bln jgn pki lens...
so, aku berposa selama 6 bln x pki lens..
pas tepat2 6 bulan aku tros pki balik lens

bukan pki lens ni nk nampak cantik je,
tp kalau nk besukan ke, nak mandi laut ke, swim ke,
nk drive mlm2 or tgh mata hari terik susah taw pki spec..

siriyes kalau drive mlm2 pki spec lg silau dr pki lens.
time matahari terik, x dpt pki shades..
x kan nk double spec dgn shades pulak kan..


hah, nk citer 1 lg,
aku de kwn buat laser mata.. dia kata kalau nk laser cari yg btol2 pakar..
mahal sket x pe..
dia laser kena 3k,
kalau yg special siap ukur size lilit ank mata, kira program tu khas utk kita rm 5k..
nk cekau mana...
mahall..
kwn aku ckp mmg clear giler... dh 3,4 taun dia laser.. mata still clear..
kejap je dia ckp..
baring2, x sampai setengah jam je kot.. tros siapp.. x rasa pape pon..
cuma dlm 2 minggu x boleh dedah sgt dgn cahaya terang..

7
klu nk bli lens, kena paham jg apa materialnya, kandungan nyer.

cth klu korg selalu komplen mata kering dgn lens, cuba tukar amik yg water contentnyer low, dalam 38% cth soflen 38(dekat kotak mesti ada tls) tp utk org yg slalu dry eye ni, xleh pakai more than 8 hr.

klu yg high water content(biasanya dalam 58%) boleh pakai more than 8 hr tp xleh lebih 12 jam. ini utk org yg xde mslh mata kering jer. mesti korg terpikir kenapa mata kering kena amik low water plak. sbb contant ni hidrophilic, maksudnnya dia suka air. so makin tinggi water content, makin besar chances dia nk serap air mata kiter, thats why mata jadi lbh kering, eye drop help, yes! tpi still not adviseble pakai more than 8 hr.

dari segi material, klu korg tgh ada tls silikon hidrogel, yes yg tu ble pakai tdo. klu ikot FDA ble pakai up to 30 day. tapi mslh msia ni iklim panas lembab, bacteria sgt senang membiak, so thats why still not adviseble pakai straight 30 day. paling2 pakai 1wk, adn 1 day off. yg terbaik pakai 3 day and 1 day off.

sikap xde cermin mata ni yg slalu jadi mslh. mcm mana pn kena ada cermin mata back up. sbb time korg selsema, batuk, x sesuai pakai cl. pasai saluran mata, hidung, mulut tekak ada satu saluran yg sama. so ini pn antara source corneal ulcer gak. blom msk bab lens kotor, basuh ngan air paip bagai.

kesimpulan, klu u org pemakai kanta lekap tegar, buat la cek up mata/cornea 3 bln sekali. x sumer kedai cermin mata ada pemeriksaan ni mslhnyer... kena rajin survey ty mana yg ada ler. sbb selain dari ulcer, byk lg complication lain yg korg ble dapat. cth, struktur kornea akan berubah,cth dia jadi mcm berpusar gtu, so korg rasa vision blur, tapi cek2 power tak naik pun. so maybe sbb struktur kornea yg berubah or kornea jadi bengkak...

8
Sy ada bli gak kat internet, rm35 sepasang. Baru pakai tak sampai 5 kali tapi dh rasa mata lagi rabun dari dulu!! Kalo dulu tengok tv jarak 5 meter baru blur, skrg dlm 3 meter dh blur dh!! huhuhu....
So bg sesiapa yg plan nk beli, fikir-fikirkanlah ye...consult org yg sepatutnye dlu


p/s:-
urmmm nasib baik ler aritu tak terbeli lens murah
tengok yang made in korea tu lelawa
macam barbie siottt
chantek ada butterfly, ada mcm star-star
hati pon mula berkenan geram jek nak beli tapi
disebabkan oleh power aku susah nak buat contact lens
so hanya kat KL aje boley buat colour-colour
kat jb cuma boleh buat colourless
masa memula buat tu just beli yang daily 10 hari jek
tu pakai buang so tak penin nak menjaga
dedulu amek sampai 2 tahun tapi sekarang dah tak
tapi aku rasa pakai buang jugak lar senang simple
tak perlu rendam balik cuma bezanya kalau daily
colour terhad tak macam monthly banyak
choice huhuhu sedih...
selalunya colour yang aku amek grey, pure hazel
aritu try light blue so tak nampak kelakar bila guna
tapi aku suka colour grey chantek...!!!
hah tu jek lar picture yang rajin untuk aku mencari
lelawa lor goram aje den tengok
huhu sungguh menguji iman jika lihat ~
so moral of the story kalau nak guna contact lens sila cari
yang betol-betol
paste kat sini sumber kang kena marah plak amek info tapi tak beri tahu
dari mana sumber nya

sumber

No comments:

Post a Comment