Thursday 3 September 2009

♥ Tolong jadikan ia sebagai satu PENGAJARAN ♥

Ok tengok pada tajuk mesti korang boleh berfikir menggunakan akal logik
tak usah lar korang bertanya dari mana aku dapat cerita ini atau pon
adakah cerita yang akan aku sampaikan itu ada kena mengena dengan aku
tak usah banyak bertanya just korang baca dan jadikan ia sebagai pengajaran
kalau yang terasa itu better korang perbaiki agar tiada pihak lain beritahu
begini ada seorang pompuan nie yang di kenali sebagai Timah
orangnya ada rupa cantik but perangai dia yang pilih kasih itu yang tak berapa nak
bekenan memang kita tak boleh nak ubah perangai orang tapi adilkan untuk pihak
lain sekiranya Timah masih dengan perangai pilih kasihnya itu..?
pilih kasihnya bersama Leman.....ok Leman nie pada mula kami mengenali dia
nampak seorang yang baik so dalam fikiran kami maybe dia seorang yang seronok
dibawah berkawan sampai kami berfikir kenapa kawan-kawannya menjauhkan diri
daripada dia sedangkan kami tengok dia baik sampai satu tahap kami sudah mula
nampak perangai dia yang sebenarnya...mungkin kerna perangainya itu maka kawan-kawannya
angkat kaki dan blah daripada dia...
ok begini masa memula aku masuk dia tegur perangai kami but lelama apa yang kami
buat itu jua yang dia buat
ok apa sebab aku mengatakan si Temah pilih kasih bayangkan Leman diberi keistimewaan
untuk membuat apa yang Leman suka but bila part kami Timah mula tunjukkan muka
dia macam tak suka kami masuk ke tempat ruang dewan utama dan untuk pengetahuan
korang yang sudi membaca kisah ini Temah merupakan ketua dewan utama
ok senang cerita ianya bermula sejak best friend aku join ruang sembang membebel
dia meluahkan perasaan dia, perasaan cinta dia dan untuk pengetahuan korang
normal kan seorang gadis mengatakan apa yang dia kehendaki seperti
luahan perasaan terutama pada jejaka yang dia minat aku pon buat sebegitu
tapi kenapa Leman mempertikaikan
ok Leman join jugak ruang sembang membebel so macam exited lar kan dapat bertukar cerita
ok segalanya bermula bila kawan aku si Ozy berceritalar yang dia minat kat Adib
actually Adib tu orang terpenting lar so kitaorang pon tak nak lah Ozy terkantoi
so kami letak nama glamour dia sebagai Elmo sebabnya entah nama itu aja terlintas
then aku pon tak pasti apa yang Leman beritahu kat Timah sehingga si Timah nie
dingin aja dengan Ozy....actually aku dah lama nampak kedinginan Timah dengan kekawan aku
but aku just luahkan dekat Iman tapi Iman just cakap maybe dia tak ada mood
ok fine but bila benda tu mula makin lama makin dingin sapa yang akan bertahankan...???
aku fikir balik Timah dah dewasa and boleh berfikir lagipun Timah dah matang
takkan isu si Adib nie membuatkan Timah dingin dengan Ozy....
logik ke kalau orang yang dah berusia 29 tahun bermasam muka dengan orang yang berusia
19 tahun hanya kerana lelaki...??? Adib pindah ke bahagian lain atas alasan dah muak
memberi tugas dekat dewan berdekatan jadi Timah makin dingin sampailah satu hari
aku, Ozy, Iman, Kuna, Lisa, Ros dengan Husni berjanji nak jumpa di ruang dewan utama
so ruang itu terbuka untuk semua apa yang kami hendak gunakan ia terpulang
aku, Iman, Kuna berdiri kat pentas kekonon nak tengok someone sambil kami bergelak besar
sementara Ozy,Lisa,Ros gunakan speaker untuk memanggil Husni
sebabnya Husni lambat sangat sampai lagipun kami mula nak practise lakonan kami
secara tetiba Timah datang and halau kami dari menggunakan pentas dengan speaker
kami pelik sedangkan pentas dengan speaker itu kegunaan umum sampaikan
Timah hentak kerusi dan meja so aku dengan Iman terus keluar dari dewan sambil merungut
kenapa kami tidak diberi hak untuk melakukan apa yang kami kehendaki so aku cakap
dengan Imam ini last aku masuk dalam dewan then Kuna pon just tanya Timah marah ke
then Timah boleh kata biasalah tapi kami kesan nada suara dia macam orang tak suka
kebetulan keesokkan harinya kami ber7
tidak hadir ke kelas atas alasan kami ingin merajuk....
dalam hostel kami berbicara perkara ini sehingga kami masuk ke ruang sembang membebel
dan kami dapati Timah mengatakan yang kami ini gedik.......!!
fine apa sebab Timah nak mengatakan kami gedik sedangkan tempat itu tempat awam
dan kesemua mempunyai hak untuk menggunakan ia sampailah
hari Isnin kami kembali semula ke ruang dewan utama atas alasan hendak berbincang
mengenai lakonan kami yang akan diadakan secara tiba-tiba kami nampak Leman dengan
sewenang-wenangnya menggunakan pentas dan speaker dan Timah ada bergelak
bersebelahan dengan dia.....kami memang begang dengan apa yang telah Timah lakukan
dan si Leman tu juga walau berkali kami berkias tapi dia tidak mengerti apa yang ingin
kami sampaikan......
ok secara keseluruhannya sekiranya anda ditempat kami apa yang akan anda lakukan
dengan apa yang Timah dan Leman lakukan kepada kami...?
Percayakah kalian bahawa Timah bersikap tidak adil dengan kami...???
dan sikap Leman yang sudah melampaui batas...!!!
ok dalam pentas dewan utama kebanyakkan kelebihan itu semua diberikan kepada Leman
dan bukannya kami jadi kepada semua yang baca tolong jangan lakukan ia kepada orang lain
sebabnya sampai bila kami hendak mendiamkan diri kami juga manusia yang ada hati
dan juga perasaan mungkin sekali dua boleh tapi tidak berkali-kali...


JADIKAN IA SEBAGAI PENGAJARAN DAN JANGAN SESEKALI MEMILIH KASIH
KERANA ORANG LAIN JUGAK MEMERLUKAN TEMPAT ITU BUKANNYA HANYA
DIA SEORANG SAHAJA....
DAN JADILAH MANUSIA YANG MEMBERI KEMUDAHAN SAMA RATA BUKANNYA
BERAT SEBELAH....

AKHIRNYA MEREKA BERDUA BOLEH MENYESAL DIKEMUDIAN HARI
KERANA KAMI TIDAK MEMBERITAHU PERANGAINYA YANG BERAT SEBELAH
ITU KEPADA PIHAK ATASAN......

No comments:

Post a Comment