Saturday 5 December 2009

♥ Memori Skool ♥

Kalau dua tahun lepas bermula dari tadika K1 hingga ke Tingkatan 5
bila bulan 12 sebuk beli buku sekolah, peralatan, baju, kasut, tudung, beg
dan bermacam-macam lagi lepas tu mula kumpulkan dekat satu tempat
dan start sampul buku ( benda paling bosan tak suka sekali nak buat )
dan nasib aku agak baik sebabnya da de sampul buku yang dah siap so tinggal
tampal sedikit untuk kasi cun dan tidak nampak kebesaran dan kelonggaran
awal tahun sampai ke bulan 5 still cantik tersusun bila masuk bulan 6 semua dah
terabuh entah mana letak dan mula kelam kabut mencari ini itu
tiap kali musim sekolah 2 subjek paling aku tak suka ialah melukis sebab dulu
cikgu aku suka sangat mengutuk lukisan aku bila part lukisan jek bukan main
benci giler aku second plak bila PJ ( Pendidikan Jasmani ) sebab pe tak suka ialah
leceh nak berganti baju dan nak bawa baju kebetulan beg bukan main berat giler
dulu masa form 5 pernah aku bawa bedak, mukanya crem dgn minyak wangi
tapi nasib tak baik kesemua benda itu kena rampas....cilaka sungguh......!!!
lepas tukar baju ke baju uniform rasa rimas tak selesa sebab badan melekit
kan bagus kalau buat peraturan bila ada sukan tak perlu lah kena ganti baju
dulu pernah satu hari pakai baju sukan tapi penolong kanan gedix beritahu pengetua
dah time perhimpunan kena membebel pasal nie benci sey.....!!!!
masa sekolah rendah tak banyak sangat kenangan yang indah
masuk darjah 3 aku pindah ke sekolah yang jauh baik-baik dulu dekat boleh plak
aku pindah jauh atas alasan nak sama sekolah dgn sis dan pak tam
tapi kat situ gak aku kenal best friend aku Fadliana
masuk sekolah menengah rasa macam sama jek cuma bezanya waktu pelajaran
masa tu aku form 1 sis form 5.......timing yang paling seronok aku rasa sebabnya tak taw
tak suka minggu orientasi bosan and kaki lengguh dan kasut pong hitam mencik btol
rasa jadi budak paling skema btol time tu......
benda paling menyesal sekali yang aku tak buat masa waktu persekolahan ialah
menjadi JAHAT......!!! sebab bila dah habis sekolah terasa rugi tak menjadi jahat....!!!
benda paling aku akan ingati dan menjadi sesuatu menjadi kesan dalam otak
tanggal 22.12.05 aku telah mendapat keputusan PMR saat tu arwah nenek dekat
spital masih dalam keadaan coma......nak ikutkan lepas amek result nak masuk
Singapore tapi ntah tak menjadi so ok lah sambung balik kerja pergi CHAT DI MIRC
malam actually tgh malam mak cik aku perangkap adek bapak aku call
doktor nak berbincang mengenai arwah nenek aku dan dorang suggest nak cabut
oxigen so nak berbincang dengan anak-anak.....
agak kelam kabut mencari baju semua entah kenapa aku mengambil baju kurung
berserta tudung aku sendiri pon tidak tahu
dengan tgh-tgh malam tu masuk Singapore aku stay rumah mak sementara
mak dengan bapak ikut mum dgn daddy pergi hospital
so tidur lah kat rumah mak sampai lah esok paginya bangun mak dah ada kat dapur
so dorang call cakap arwah nenek dah tak da pada tanggal 23.11.2005
terkedu time tu ...
masuk form 4 ada macam ok-ok jek time tu Mai kata abg dia dah tak da
accident dengan boyfriend dia sampai boyfriend dia macam hilang ingatan
benda paling benci minggu orientasi lagi sementara tunggu masuk kelas mana
bila dapat kelas semua ok jek sib baik sekelas dengan Suhaila
manakala Fad dengan Mai ... Azma pulak kelas ketiga
form 4 keadaan ok jek smooth jek ada pertukaran pelajar ke sekolah teknik
dan pihak pentadbir meletakkan kami belajar tasawwuf Islam tapi kena plak
cikgu Faisal menghasut kami untuk menyuruh kami amek subjek EA ( Ekonomi Asas )
siap cakap dgn kitaorg tak kan nanti dah habis belajar yang pompuan jadi Ustazah
manakala yang lelaki jadi Ustaz bebudak lain setuju aku dgn Suhaila tak setuju
tapi nak tak nak terpaksa setuju sebab majaroti bebudak setuju
so nak tak nak terpaksa study sampai cikgu Adnan tanya btol ke keputusan kitaorg
so nak tak nak terpaksa setuju masuk jek form 5 bebudak start drop subjek EA
aku pulak tu masih setia and aku just tambah subjek Tassawuf Islam
semalam jumpa Shaqib kawan baik Shafiee hurmm aku nampak dia tapi dia tak nampak
aku so buat donno jek endingnya dia nampak aku and tgk semacam bagi aku
benda tu dah lepas tak perlu hendak difikirkan masing-masing belom matang lagi
Pasa kata if kita suka someone hati kita akan ada jentik-jentik, berdebar-debar
tapi masa dengan dia langsung tidak rasa apa-apa sebegitu
masa form 5 paling teruk buat Fad sebab tet.....
tet pinjam buku tapi tak datang sedangkan Fad sangat memerlukan buku itu
kebetulan cikgu BM dia garang so hari-hari Fad makan ati dengan tet
tet jadi macam gitu sebab Azma dah pindah dan boyfriend dia dah dikahwinkan
so dia makin lama makin menjadi stress maybe aku pon tak pasti
sampai satu saat berita gempar melanda dalam persahabatan kami
tetiba dia kata yg dia kena culik and kena rogol dengan boyfriend
dan jugak kawan-kawan boyfriend dia isk seram tu 2 bulan tetiba
dia inform kat kami yang dia pregnant aduhhh dah jadi kes berat kami begitu
memujuk tet supaya simpan baby tu dia tak bersalah tapi tet still nak buang
kerja aku dgn Fad mengira bila baby tu akan keluar bulan 4 2008
tapi makin lama aku dgn Fad mula meragui si tet nie sama ada benar atau pon tidak
tapi masa ada extra kelas sastera ada something yang terjadi sampai aku dgn Fad
kena panggil dengan cikgu Kavitha menanyakan hal ini
bapak si tet call pihak sekolah and tanya betol ke ada rombongkan ke KL
so jadi isu kes nie hampir 3 minggu
masuk minggu ke 4 si tet datang dan beritahu dia dah buang baby tu kat KL
so aku dgn Fad bagi ceramah kaw-kaw nape dia buat macam gitu and nape libatkan
cikgu Kavitha dalam soal nie....kami bernasib baik isu nie tak sampai ke pengetahuan
pihak pengetua jika tidak teruk kami disoal siasat....
lepas tu dia kata dah nak berhenti tak nak amek exam so aku dgn Fad diam jer lah
keesokkannya aku dengan Fad berceloteh pasal nie kalau dia nak berhenti
nape dia buang baby tak bersalah tu...ada eloknya dia simpan and besarkan budak tu
entah lah aku tak pasti sama ada apa yang dia kata itu benar atau main-main
kalau budak tu masih hidup mungkin dah setahun lebih usianya......
lepas kejadian aku dah tak jumpa hingga lah aku terserempak tapi aku tak bangkitkan
isu tu just diam je then sampai hari ini aku dah tak jumpa lagi
bukan nak dedahkan aib dia tapi apa yang dia buat kat aku dgn Fad tu
yang membuatkan kami tidak boleh melupakan.....
perkara dah lepas tapi kesannya masih ada lagi dalam hati masing-masing....
dah setahun masing-masing bawa haluan diri
SPM dah berlalu sejak SPM paling sengal sekali bodoh sungguh aku ketika itu
ada mamat cina nie minta tlg tunjuk haluan ke poliklinik Fathimah
so dengan tanpa fikir apa-apa aku just tunjuk je lah jalan Fad pon sokong gak
tetiba dia tanya agak-agaknya dia sakit pe aku just ckp mana taw tapi boleh-boleh
tunjuk bila angkat tangan arghhhhh %*$@#*^# dia tunjuk something iaitu ayam mas
( korang paham jer lah eh ) isk aku mengigil terus blah then baru perasan yang Fad tak
da so patah balik tarik Fad sengeh memanjang cina tu mengenakan aku saat tu
memang nak termuntah terbelahak semua ada nak nanes pon sama geli seyyy
sampai satu part aku btol-btol phobia dengan ahpek-ahpek cina makan setahun gak
baru okey giler seyyy orang macam gitu pon ada
sambil jawab exam nie sambil mengigil macam apa nak menahan rasa takut
masa tu ada pembinaan kawasan tu memang sunyi dan tak elok untuk jalan seorang
banyak kali gak dipesan tapi ada segelintir masih lagi gunakan alternatif
short cut yg membahayakan sebelom kejadian ada kes dalam kelas terjadi
dimana ada lelaki nie tak berpakaian kenakan budak perempuan masa tu kelas kitaorg
tingkat 4 then bebudak pompuan nie suka tgk luar kaw tu semak samun
so bila ternampak menjerit gila dorang yang bebudak lelaki just tgk nak taw pas 2
ketawa macam apa ( dorang nie semua hampeh ) bila kes nie terjadi 2 kali
baru panggil cikgu displin so ada jadi kes polis jugak sampai org yang tak bermoral
itu takut and tak buat lagi so cikgu-cikgu suspek yang tu semua kerja orang-orang
yang datang bekeje huh tak da kerja lain nak mengenakan kitaorg seperti itu
tak banyak suka and duka kat situ semuanya macam angin lalu jek
sedar tak sedar dah habis sekolah sebelom habis beriya-iya nak cepat-cepat
habis sekolah tapi bila dah habis terasa rindu kat zaman persekolahan
masa amek sijil SPM lagi lah abg dgn biga ikut semua asyik tanya
" Adik ko ke " bila dapat keputusan aku mencari ada ke tak fail kerja si Khaliesah
check tgk bila tu dia tepuk kata terror nya... dalam ati kata terror ke aku...?
yang paling-paling aku kesan sangat-sangat sastera aku tak dapat macam mana aku
skor sebabkan si jahanam ahpek tak sedar diri itu.....!!!!
aduhhh macam dah tak da soklan lain tu lar dalam kelas masing-masing
buat donno jek sampai cikgu aku sibuk bertanya hampeh btol.....!!!
masa dah nak habis sekolah baru si Burn, Hamsol, Hasnor, Syafik dengan Emir
jadi rapat just kerja gurau-gurau jer lah kerja Burn suka terperanjatkan aku
nanti diam-diam ketut meja aku time buat kerja..kalau tak bila ada tampal-tampal
bila cari gam dah berlari gam kat bebudak tu.....Najah awek si Syafik just sengih jek
tengok perangai Boyfriend dia......
tak pong liqiud aku hilang berlari-lari suka btol bebudak tu semua men liquid aku
pelik-pelik......!!!!

No comments:

Post a Comment