Wednesday 17 May 2017

Prepaid VS Postpaid

Aku dah pakai kedua-duanya so aku rasa now aku dah nampak
perbezaan di antara prepaid and postpaid
nie pandangan aku jek lah lain orang kan lain pendapat
and nie adalah berkenaan internet bukannya call or sms
mahupon tentang coverage

Kejap sentuh bab coverage pakai lah apa telco yang sedia ada
kat Malaysia nie semuanya tetap sama walaupon mereka
janji kan bahawa telco mereka adalah yang terpower
but satu jek jawapan aku "Tak Ada Maknanya"

Dulu aku tak heran sangat bab internet gitukk kau
then since 2012 sejak smartphone dah berleluasa
so dari situ mula pandai carik mana yang the best

2012 postpaid celcom masa tu data internet tak banyak
macam sekarang nie berpuluh-puluh plus now harga
lagik murah berbanding dulu.....

Celcom 2GB internet not bad laju jugak tapi kekadang
ada "o" so maksud o tu ada internet tapi sangat slow
3G laju, E slow o sangat slow masa tu belom muncul
lagik 4G or LTE tapi pakai okey jek tak de hal pon

Then aku beli blackberry then amek prepaid digi
BIS RM28 kalau tak silap semua boleh kecuali youtube
so aku ada 2 internet lah and masa tu okey jek boleh
bukak facebook

Tapi semua tu tak lama pon dengan aku
since tutup blackberry then tutup digi tutup celcom
back to prepaid masa tu bukannya macam sekarang
agak lama aku pakai balik prepaid without purchase
internet masa tu hotlink kan tengah famous free basic
internet so just use tu jek boleh lah untuk whatsapp
wechat tapi tak de gambar lah just text

2015 aku pergi kursus kahwin then boring giler
bila rehat lah tak de benda boleh buat so aku terfikir
i need postpaid so aku buat few research then aku jumpa
celcom basic38 3GB masa nie pulak dah ada GST
bayar pon RM41 kalau tak silap yang bestnya kalau data
tu tak habis so akan dibawa ke bulan depan
contohnya aku pakai cuma 1GB then balance 2GB
so bulan depannya campur dengan data 3GB + 2GB
tapi tak boleh sampai more than 6GB

Kekonnya ingat 3 bulan tak pakai data then tak pe
boleh dapat 9GB but no no no
paling besar 3GB jek huhuhuhu

Pakai tak lama sebab "sedara tikam belakang" buat hal
so mum sedih then mum cakap kita semua tukar no phone
then entah macam mana boleh pilih umobile huhuhu
oo kita buat reseach apa telco untuk internet best sebab
masa tu wifi dah tak de lagikkk

And now aku pakai redone amazing 28 10GB data
memula dulu 4GB laju 6GB slow tapi baru-baru nie
dapat message katanya 5GB laju 5GB slow

Okey panjang lebar aku explain :p
kalau prepaid bila upload video masuk instagram agak slow
menunggu lama sabar jek lah huhuhu
tapi postpaid laju jek upload
and nak search sesuatu kat google pon sama jugak
cuma tu jek beza nya

Walaupon aku amek data internet prepaid yang besar
pon sama jugak last-last aku yang naik stress
and aku prefer postpaid daripada prepaid....

Now banyak data yang more than 10GB plus harga pon
boleh dikatakan mampu milik and aku akan carik dengan harga
yang tak lebih dari RM40 sebab aku pon bukannya kerja
just kat rumah then ada wifi tapi kekadang aku guna jugak
data kalau wifi lembab sangat huhuhu

Tapi satu yang bestnya prepaid ialah top up tak ada GST
and postpaid ada GST haishh please mansuhkan GST
untuk postpaid jugakkkkkkkkkk

No comments:

Post a Comment