Tuesday 16 May 2017

Kisah Contact Lens

Aku sukaaaa pakai contact lens tapi untuk sementara
waktu aku kena lupakan niat aku dulu sebab kedudukan
duit tak berapa nak stabil uhukkkk

Paling aku suka colourvue evening grey sangattt cantik
and boleh bertahan sampai 3 bulan best kannnn
dulu sekotak RM90 now after GST aku tak pasti

Power silau aku tak sama so every time nak beli contact lens
aku kena beli 2 box so kena pandai-pandai beli stock
tak adalah terkurang ke kalau terlebih tak apa hikhikhik

Now aku dah susah nak beli monthly contact lens
sebab aku pon bukannya selalu keluar then buat rugi jek
habis gituk pakai pulak beberapa kali jek
unless everyday kat luar then tak rugi

Beza daily dengan monthly jauh wooo
ikutkan monthly lagik murah tapi rugi sebab bukannya
pakai selalu :(

Hanya colourvue jek 3 bulan
brand lain semua setakat 1 bulan sahaja
so rugi banyak la kan...!!!

Katakan beli monthly aku everytime beli kena ada 2 box
so every year aku nak kena pastikan stock aku sebanyak
5 box tu dah jimat sebab aku dapat 2 bulan
kalau sama so i need 12 box of contact lens...

Kalau colourvue sekadar 2 box jek sebab 1 pair boleh bertahan
selama 3 bulan so dalam kes aku 1 box dapat 6 bulan

Tapi tu belom termasuk solution contact lens
ubat every week kena letak and kena jaga extra care
leceh wooooooo

Sekarang aku beli daily punya jek jaga pon senang
dedulu pakai freshlook color grey then now freshkon pon dah
ada so extra besttttt....

Beli masa fad kahwin last year and both of us pakai same color
hahahha kelakar pulak ingat balik...!!!

Aku bekenan dengan satu brand nie taw color contact lens
pon cantik cuma harga jek lah yang tak cantik
mahal giler and tak berpatutan dengan apa yang ada

Daily dalam 1 box ada 10 ketol...
kalau sama power so 5 kali jek boleh guna pakai
kalau kes aku dapat lah 10 kali pakai hahhaha
next time kalau ada rezeki lebih aku nak daily jek
then beli 6 box (berlainan power) so boleh dapat sebanyak
30 or 31 kali pakai

Daily lagikkk senang jaga daripada monthly
lepas tu monthly kalau salah jaga mata naik merah, pedih
paling worst tak selesa and kabur so tak syokkkk
kalau daily just pakai then buang so tak perlu kena jaga
extra teruk huhuhu

Aku cakap berdasarkan pengalaman...
dari umur 14 tahun aku dah terjebak dengan dunia contact lens
dulu best ada 1 tahun, 2 tahun then boleh pilih color
but makin lama kalau nak yang tahun kena pilih tak ada color
sebab kilang yang buat color dah tak keluarkan produk tu lagik

Tak suka yang color putih sebab selalu tertipu :(
bila dah masukkan dalam case then macam terus "tengelam"
nak kena pastikan betol ke dah masuk and bukannya terselit
lepas tu bila pakai kena tengok berkali-kali ada ke tak dalam
bijik mata scary sebab ianya putih tak dapat aka susah nak
dikesan okey..!!!

Percaya lah hasil tahunan duit beli contact lens dapat buat lasik
hahahha tapi aku pilih untuk tolak sebab takut tak mampu
jaga elok and ianya akan balik seperti dulu kala
tak pe lah keluar duit beli contact lens i love my spek :p

Contact lens bercolor bukannya dikira as cosmetik
and tujuan pakai bukannya nak "menarik" perhatian lelaki
and aku prefer color senang nak taw kedudukan
daripada putih bila nak keluarkan tercarik-carik
lelagi bila dah bukak sebelah...!!!
sebelah clear sebelah kabur *nangisss*

And pleaseeee jangan beli contact lens yang kita tak taw
dari mana ianya dihasilkan
kalau nak jugak pakai contact lens please beli kat kedai
yang jual cermin mata or klinik mata (untuk pemeriksaan)
jangan beli yang jual online, pasar karat, kiosk mall
memang color tu lagikkk mengodass dari yang dijual
kat kedai yang bertauliah but sayangi lah mata anda

Now ada few brand yang agak baru tapi aku still suka
freshkon dengan colourvue yeaayyy
aku tak suka freshlook lelagi monthly nanti lelama rasa macam
kabur jeee kalau monthly freshkon tak rasa kabur just best

Kalau monthly freshkon aku suka color pink, brown & grey
yang pink tu pakai tak de lah nampak pink just sweet light pink
tapi nampak seakan-akan brown cantikkkkkk
and love grey so so muchhhh tapi kekadang suka brown jugak
hahahha

Insya Allah apa yang aku aim nak try tu akan ku cuba dapatkan
mana taw lagik best dari daily freshkon
try and error mana lagik best....!!!

No comments:

Post a Comment